Adéu CARMEN ALBORCH. El somriure etern de la sororitat

Quan vaig arribar a la facultat d’econòmiques amb desset anys, em va impressionar una presència imponent, al  mig de l’aldarull de la cafeteria on ella dinava tots els dies. Era Carmen Alborch: elegant, amb una estètica pròpia i parlant a la taula del professorat, aleshores majoritàriament masculina, amb una barreja d’estranya seguretat i enorme simpatia.

Allà on anava, estava Carmen: a les manifestacions pacífiques front a la violència policial de la transició, a les reunions feministes semiclandestines que feiem a la llibreria “Dona”, on ella es treia les agulles de calça amb total desimboltura i parlava de política feminista mentre teixia alguna peça espectacular.Als carrers del Carme, als temples de la nit com “La Marxa”…

Al llarg dels anys, ens hem anat trobant pel camí: en una platja d’Altea amb amistats comunes,  en un jurat d’un premi, en un curs, on després d’haver sigut ja ministra, acudia com una més, amb una humiltat que no més posseeixen les persones excepcionals, a les activitats de la Fundació Hugo Zàrate, on sempre ha acudit  quan l´hem cridat, a il·luminar-nos amb la seua saviesa i el seu legendari somriure.

Però fonamentalment ens hem trobat a les places i els  carrers. Allà on hi havia que defensar una causa justa, allà estava Carmen. Quan les manifestacions feministes eren minoritàries, allà estava Carmen, quan calia defensar les víctimes de l’accident del metro, allà estava Carmen. Al 15m allà estava Carmen. A Madrid, a València, on feia falta.

I al món de les idees, als seus llibres on he trobat suport intel·lectual i emocional per a seguir el meu camí  que no sempre ha sigut fàcil, com per a tantes dones que ens neguem a seguir el mandat patriarcal. I als mitjans de comunicació que tan importants són per a generar opinió.

Per tot això, gràcies Carmen, per la teua alegria, per la teua sororitat, per la teua capacitat de resistència, per no rendir-te mai, per defensar fins al darrer sospir la justicia i la llibertat. Mai t’has rendit. No mes t’has mort.

Pepa García Gil

1. Milagros Julve Says:

Magnífico artículo de Pepa y magnífica descripción del carácter, la actitud y la lucha feminista de Carmen. Estaba en todos los espacios donde hubiera que reivindicar derechos y libertades

2. Lola Says:

En ese viaje nuevo seguiràs dejando estelas de libertad por el camino.

3. Lola Vicente Palanca Says:

Adiós Carmen. Te digo adiós pero tu sonrisa, tu sabiduría, tu compromiso, tu sencillez, tu libertad, tu defensa por el feminismo como transformador de las mujeres y de la sociedad…siempre estarán presente porque es la «marca» que nos has dejado a las mujeres. Gracias por tu vida

4. Inma Villalba Says:

Si, Carme estava a les manis, al carrer, passetjant amb sa mare de la ma. Una dona culta, poderosa i politica dialogant. Les dones necessitem referents com ella.

5. Anna Says:

Fantàstic article de Pepa, perquè ens ensenya noves paraules per a incorporar a la nostra quotidianitat, bonica paraula «sororitat»amb sentit de germanor entre dones.
    I a més ens descriu a una Carme amb els «peus en terra» amb la que se podia coincidir per tot arreu de València.
    A mi me queda a més del seu somrriure amb els ulls, la seua veu, tendra i propera pero amb seguretat i coherència
    Gràcies a Carme i a les dones com ella pel camí obert!

6. Blavero Sempre Says:

No seria de justicia per al fet valencià fer olvit de que va consentir la desvalencianisacio de lo valencià, catalanisantlo. Es de tal gravetat que, per lleig que parega en este moment, aixina la recorde.
    No seria de justicia para el hecho valenciano hacer olvido de que consintió la desvalencianización de lo valenciano, catalanizandolo. Es de tal gravedad que, por feo que parezca en este momento, así la recuerdo.

7. Chele Esteve Says:

Així era Carme, plena de desaviesa, compromís i somriure. Un remolí d’alegria que quan et trobaves amb ella compartia amb tu. Gràcies Carmen per haver existit i a tu Pepa per recordar-ho.

Así era Carmen, repleta de sabiduría, compromiso y sonrisa. Un torbellino de alegría que cuando te encontrabas con ella compartía contigo. Gracias Carmen por haber existido y a ti Pepa por recordarlo.

8. Salud Says:

Gracias en nombre, creo, de casi todas