La MICE, un referent internacional del cinema educatiu

«La MICE no només ha contribuït al desenvolupament cultural valencià, sinó que també ha ajudat a construir ponts entre comunitats.»

La Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MICE) celebrarà la seva 12a edició a València del 13 al 26 d’octubre. Aquest festival, impulsat per l’Associació Cultural Jordi El Mussol des del 2013, ha aconseguit portar el nom de València arreu del món, consolidant-se com un referent internacional en el cinema educatiu. A més, el certamen es desenvoluparà en nombroses ciutats valencianes, ampliant així l’impacte i l’accés a la cultura audiovisual per a més públic.

Des dels seus inicis, la MICE ha estat una iniciativa pionera en l’àmbit audiovisual i pedagògic valencià, i gran part del seu èxit es deu a la dedicació incansable de Josep Arbiol, el seu fundador. Recorde la meva primera conversa amb ell, quan el projecte encara estava en fase de creació. Des del primer moment vaig pensar que era molt bona idea per desenvolupar dins del cinema educatiu al País Valencià, i el temps ha confirmat plenament aquesta visió.

Malgrat els èxits assolits, el camí no ha estat fàcil. Tal com va apuntar recentment Consol Castillo, la MICE és una aposta “quasi miraculosa”. Aquest miracle, però, no s’explica sense l’esforç titànic i la passió de l’Associació Jordi El Mussol, que, amb recursos limitats, ha fet una contribució essencial a l’educació i la cultura audiovisual. És indiscutible que el seu treball altruista i militant mereix un gran reconeixement per part de les institucions valencianes.

La influència de la MICE ha travessat fronteres, arribant a altres indrets del món com el Sàhara, Cuba, les Illes Galápagos, Mèxic o Argentina. Aquestes edicions internacionals del festival han servit per establir llaços culturals sòlids entre València i comunitats educatives d’arreu del planeta, demostrant que el cinema educatiu és un llenguatge universal.

Personalment, he tingut la sort de participar en dues edicions de la MICE a Cuba, un país amb una rica tradició cinematogràfica i un profund compromís amb l’educació. Va ser emocionant veure el cinema Yara de l’Havana ple de joves, així com els carrers de ciutats com Pinar del Río o Güira de Melena plens de vida gràcies a les activitats educatives i culturals del festival. Aquests moments van ser una mostra palpable de la capacitat transformadora del cinema, especialment en l’educació de les noves generacions.

En resum, la MICE s’ha consolidat com una de les cites imprescindibles dins del panorama del cinema educatiu, gràcies a l’esforç i dedicació d’una associació valenciana que ha situat València en el mapa internacional del cinema. El seu llegat transcendeix el País Valencià, arribant a múltiples racons del món amb el missatge que l’educació i el cinema poden anar de la mà per transformar realitats i fomentar una societat més crítica i compromesa.

Amb aquesta aposta continuada pel cinema educatiu, la MICE no només ha contribuït al desenvolupament cultural valencià, sinó que també ha ajudat a construir ponts entre comunitats, fent del cinema una eina de transformació social a escala global.

Vicent Mauri
Publicat en Diari La Veu